Monday, December 3, 2007

43

Tack för all den fina uppvaktningen som jag fick på min födelsedag i lördags. Som vanligt var det upp i ottan, men denna dag för att cykla tvärs över staden. Jag och Ester skulle vara med på The International Kids Chef . Vi skulle med andra ord åka till Kyotos kockskola.
Tillsammans med andra elever från KIS och den franska skola som också finns här.
Vi hade fått skicka in förslag på recept och vi fick laga vår huvudrätt, citronkyckling med oliver. Innan vi fick börja hacka och skära så lagade de riktiga kockarna som senare skulle assistera oss en liten rätt som bestod av gåslever, pilgrimsmussla, tryffel och iranskkaviar på en ljummen salladsbädd. Vet inte om det var för att jag fyllde år eller om man hade tänkt bjuda på det än då, det var i alla fall JÄTTE gott.

Lekledare för kockarna var en känd tv-kock från Tokyo, han var dock helt okänd för mig och Ester.
Det var även kvinnan som skulle fotografera oss under våra mödor. Hon var visst Japans mest kända kvinnliga fotograf och hade dessutom tävlat i missuniversum. Vi passade in finfint.
Ester gjorde ett fantastiskt jobb med vår maträtt och fick mycket beröm av både de andra barnen (som kanske är mest kräsna), kockarna och från fransmännen.
Esters maträtt var populär när vi alla efter lagande fick äta av våra vänners maträtter.
Det var gott, mycket gott. Vi hade en verkligt trevlig förmiddag tillsammans Ester och jag, vad mer kan man önska sig.
Det blir ju mycket festande när man fyller år, speciellt när man fyller 43, så jag somnade gott på söndagens morgon.

1 comment:

Anonymous said...

Mhm...gud så trevligt men vad jag saknade var ju en bild på dig med ditt födelsedagsförkläde! Kram från Tina i Täby