Sunday, November 25, 2007

Hela helgen

Efter att ha sovit sammanlagt 13 timmar på veckans tre första nätter var det skönt med en ledig fredag, en promenad i staden. Först ett besök på Budo centret där det var en Kendo tävling och en bågskyttetävling, Kyudo, med sådana där riktigt långa bågar. Sedan en tur genom Gion. Innan vi tog bussen hem så kan jag för er som är mat intresserade berätta att vi även köpte en ny wok-panna.
På lördagen gick vi med våra gäster som Lena skrivit lite om (min kusins dotter och hennes kompis) till Kyoto universitetet där det var den årliga november festivalen, det visade sig att det var mest mat stånd av olika slag och för att alla skulle få vara med så gick nästan alla runt och försökte sälja på varandra mat biljetter till de olika stånden. Man hade också en stor secn där man skulle kunna ha haft musik uppträdande, istället hade man åtta unga män, som berättade O-spontana vitsar, inte ens när killen till höger höll upp ett plakat med ett kryss och killen till vänster höll upp ett plakat med en ring, som om de var de första markeringarna i ett parti luffarschack så skrattade publiken och då var de ändå japaner som förstod vad som pågick. Men våra gäster hade ändå fått lite luft. Vad gör man hela dagarna om man är 19 och åkt till Japan? Jo det man vanligen gör är nog samma som hemma, sover. Nja det kanske var lite orättvist att skriva att de bara sover, man chattar också på Skype och saknar diverse personer. När man åker till en plats, till exempel Kyoto. Så kan det vara lite svårt att hitta, för att det ska bli lättare finns det kartor. Som 19 åring är kartor det mest pinsamma som finns, tänk att behöva veckla upp en karta på stan, då kan ju alla tro att man är en turist. Det är väldigt svårt att bli tagen för en infödd japan om man är född i Sverige av svenska föräldrar och nej det räcker inte med att ha mörkt hår. Själv åkte jag och spelade fotboll medan våra gäster fick sin favorit mat, tacos. Den här gången blev jag inte skadad vilket medförde att jag spelade fotboll i tre och en halv timma och har nu en sådan förbannad träningsvärk i benen att jag knappt kan gå.

Fick även blånagel på båda stortårna och blev tagen av polisen på väg hem, blev misstänkt att vara en illegal invandrare då jag inte hade passet med mig och inte tänkte på att visa mitt immigrantkort. Å vad jag ville bli tagen för att bara vara en turist, men jag hade ingen karta.
På söndagen åkte vi till Arashiyama, västra Kyoto (bilderna är därifrån), för att tillsammans med alla andra titta på röda löv.
Den uppmärksamme kanske lägger märke till att våra gäster inte syns till på någon av bilderna och det stämmer, de var hemma och sov. Kanske för att man varit på lokal dagen innan eller så var man bara trött. Vi hade tänkt att ta ett tåg vidare upp i bergen för att sedan åka båt tillbaka ner för floden, men alla biljetterna var för dagen slut. Vi fick spela båtbingo istället, det går ut på att på en bingo bricka kryssa för båtnummer när hyrbåtarna lämnas tillbaka.
Vi vann inget, besvikna gick vi in parkområdet och där var de, de röda löven.
Medan solen sänkte sig över bergen tog vi ett par bilder, ungefär 100st. För att få se några till så får jag rekommendera Lenas blogg.
Väl hemma lagade vi mat och alla som ville åt, I morgon är det måndag, men snart så är det fredagskväll och då försöker vi igen……

No comments: