Wednesday, March 21, 2007

Kobe med bil

Vi åkte till Kobe förra helgen ( vill man se lite bilder därifrån så titta gärna i Lenas blogg), vi packade in några vänner i bilen också, det var ju ändå deras ide att åka dit. Min GPS är på Japanska så för att hitta dit så fick min kollegas flickvän programera den. Det är hur bra som helst, utom när vi skulle ut ur Kyoto eftersom att alla hade programerat sina GPS'er att ta samma väg.
Väl framme i Kobes hamn så var våra barn och vi andra riktigt hungriga. Det var otroligt skönt i solen, när vi befann oss i lä, det gjorde vi i cirka 200 meter, sen blåste det som.....
Efter maten så hittade vi ett litet tivoli så Ester och jag åkte berg och dalbana, typ vilda musen på Gröna Lund, utan vilda framför musen.
Hela hamnområdet är uppbyggt efter jordbävningen 1995 eller rättre sagt nästan hela. En liten del av Merkiens pir hade man inte råd att fixa till så den delen ser ut precis som direkt efter skalvet.
Piren heter Merkiens för att det låg ett Amerikansk konsulat i närheten för länge sedan.
Egentilgen heter den Pir 3.

Maja pratar lite engelska nu, det är lite som att höra en intervju med Viktoria Silverstedt.
"Jag tycker om strawberry", " den bilen är yellow". Maja är tre och ett halvt och Viktoria är blond.

Tappade bort Lenas cykelnyckel så nu vet jag hur det känns att stjäla en cykel med hjälp av en bultsax. Undrar vad de tänke på vår lokala K-ruta när jag köpet 1st bultsax och 1st cykellås.

I bland tänker man på Sverige. Här om dagen tänkte jag på Hallandsåsen när jag åkte igenom en tunnel som är 4350 meter. Hur gick det egentligen med den och byggdes inte Göta kanal av straffångar. Man borde kunna få till den där.

I vårt område finns det många anslagstavlor där man sätter upp information om akuella ting. Det gör man ju även i Sverige, skillnaden är att här plockar någon bort det som varit.

Japaner blandar ofta eller alltid ihop R och L man säger till exempel Lom och Rondon om några städer i europa. Ordet Rallarsving säger man aldrig. Snart är det val här så det är inte långt till som Japanen säger erectionday. Det är nog många som väntat länge på den här dagen.

No comments: