Sunday, February 4, 2007

månad 1

Hejsan, nu har vi varit här i en månad och det har inte hänt någonting... jo just det i dag kunde det ha gått riktigt illa, för när jag (Ola) skulle cykla till Kyoto station för att ta ut lite penger och köpa bussbiljetter till Lena och Ester, lyckades jag fastna på en parkerad cykel och höll på att vrida knät urled. Apropå parkerad cykel så har jag fått min cykel bortforslad just på grund av att den var parkerad, fel parkerad. Det kostade 2300 yen att få ut den igen från cykel garaget, dom hade många cyklar där. Hur kan man då köra på en parkerad cykel? Jo den stod på trottoaren och det var väldigt smalt mellan cykeln och bilarna på gatan. Trottoaren? jodå man cyklar där. Det kan jämföras med att åka skidor, utför i tät skog, kul så länge det går bra. En gång när jag skulle titta efter vad klockan var så var jag nära att cykla omkull en ouppmäksam japanska, hon blev jätte rädd och det blev jag också. Rädd kan man bli av olika anledningar, vi blev till exempel rädda att vi förlorat vår nya systemkamera redan samma dag som vi kom hit. Vi glömde den i taxin från tåg stationen till hotellet, men taxichaffören kom tillbaka med den. Det gjorde också taxin med Esters nya skolväska några dagar senare.
Vi har nog bara ätit på en dålig restaurang, av ägarinnan fick vi ett visitkort anars brukar man ta visitkort själv för att man ska kunna hitta tillbaka för att det var en bra restaurang. Vi glömde en av Majas färgpennor där. Vi fick tillbaka den cirka ett kvarter ner, av ägarinnan som joggat ifatt oss. Samtidig som vi fick tillbaka pennan hade jag böjt mig ner för att plocka upp det ihopknycklade visitkortet som Ester kastat på trottoaren.
Vi bodde två veckor på hotell, vi hade två rum och japanska tv-kanaler. Nu bor vi i hus. Vi flyttade in när vi fått dit sängarna. Vi åt sittande på golvet, lite som att ha picnic fast inne. det var ganska ok för vi har vattenburen golvvärmen, det är bara att elda på med gasen, det blir så varmt man vill, fast nu har vi bord och stolar.
Badvattnet värms också med gas, man kan ställa in den temperatur man vill ha, till exempel 40 grader och trycka på en knapp. Badet spelar en liten melodi när det är klart att hoppa i. Vattnet cirkulerar lite så det är 40 grader hela tiden. Man kan äta Hägendas hasselnöt glass medans man badar. Vatten används ju även till att släcka eld med. I går var det bönfestival, sådana man äter, man ska äta så många bönor som man är år. Maja tycker inte om bönor och började gråta när vi sa att hon måste äta 3 stycken. Jag åt många bönor. Man ska även kasta lite bönor utan för huset för att skräma bort djävlarna så man kan få in lycka i sitt hus. Lycklig kan man också bli om man köper något dyrt religöst och sendan på kvällen eldar upp det. Om ni tänker er 10 meter i diameter och sedan 6 meter högt glest bambustaket helt proppat med dessa inköpta saker. Sedan tänder man eld på det här och det är då var det bra att brandkåren att redan var där. Undrar om dom alltid har varit där från början?
Jag hade nog vridit knät urled i dag om jag inte varit så vältränad, när jag fastnade i en cykel som stod parkerad.
Tränar nämligen för Kyoto half maraton, som går på tid, man har 2 timmar på sig. Vilken ångest, får försöka cykla på något i morgon igen.

1 comment:

Anonymous said...

Kul att få läsa att japan är sig likt. Kommer följa bloggen med glädje. Skulle uppskatta lite bilder om möjligt.