Thursday, May 10, 2007

Sleepy?

Att färdas kan vara avstressande, det kan också vara stressande eller ett tillfälle att äntligen få sluta ögonen och sova. Det gäller att passa på, vem vet när man får sova nästa gång.
Jens och jag skulle åka med på firmans ”offsite meeting” och eftersom vi är i Kyoto och mötet skulle vara strax norr om Tokyo så tog vi tåget, och inte vilket tåg som helst, nej Shinkansen, det snabba tåget, Japans stolthet?
Det skulle ta 2,5 timmar till Tokyo. Efter en stund märkte vi att det bara var vi som pratade, varför då? Berodde det på att vi var de enda som var två och att alla andra reste ensamma och var för blyga för att prata med sin stolsgranne? Eller så berodde det på det faktum att Jens och jag var de enda i vagnen som var vakna.
Det blir rätt mycket resande om man är en löneslav i en storstad, har man 1,5 timmar enkel resväg till arbetet får man vara glad.
Vad ska man göra med sin restid? –å då kan jag förbereda mitt jobb, läsa en bra bok, lyssna på musik….eller så kan jag sova. Hej där jag kan även sova stående.
Varför blir det så? Är det för att jag på resan till eller ifrån inte behöver hålla masken upp, jag kan slappna av och då somnar jag. Eller beror det på att jag alltid är på väg till eller ifrån samma ställe varje förbannad dag, det händer aldrig något nytt, hjärnan har tråkigt och stänger butiken, jag sover. Det kanske är som att göra lumpen, är man inte general så är det skit samma, jag sover.


No comments: