Friday, June 8, 2007

Ganska svalt

Oj nu är det varmt, tydligen också i Sverige, högsommar med 30grader. Det är 30grader här också men det fattas det 10-15 grader till den riktiga högsommar värmen.
Det som dock har hänt är att luftfuktigheten ökat. Det upplevs så som att man svettas som om man varit ute och sprungit fast man inte har det, praktiskt om man inte gillar att jogga.

Här är nuvarande topp 3 listan på hur man svalkar sig i Kyoto.

Doppa fötterna i Kamo-river.


Köper en iskaffe.



Skaffar en USB-fläkt till datorn.



Ibland får man stå i kö, som ni kanske läst så hade Kyoto International School (KIS) bazar. Eftersom Ester och Maja går där så deltog vi eller framför allt Lena med att sälja pannkakor, hon hade gräddat 110 stycken, testa gärna det hemma.
Själv bidrog jag med att gå och köpa jordgubbar till pannkakorna strax innan bazaren öppnade. Jag gick till en lokal livsmedelsaffär, den öppnade 10:00. Jag kom 09.50 och det var inte en människa där, vilket inte var så konstigt. Jag gick och köpte en burk kallt kaffe ur en sådan där praktisk dryckesautomat som står lite överallt i Japan. När jag kom tillbaka till affären 09.55 så var det kö vid båda dörrarna. Det kanske var cirka 40 personer som stod framför mig. När en högtalarröst 10.00 prick antagligen sa att nu öppnar vi på japanska. Var det säkert ytterligare minst 150 till bakom mig, var kom de ifrån. Jordgubbarna fanns precis innanför dörren men det verkade som om alla skulle längst in i butiken och det så fort som möjligt. Det tog mig 5 minuter att ta mig tillbaka ut till jordgubbarna genom ett hav av midjehöga äldre damer. Lena sålde alla pannkakorna och eftersom hon skriver lite oftare än jag så kanske in redan visste det, ville bara påminna er om ni hade glömt bort det.

No comments: